Pages

Rabu, 28 November 2012

syarat penting dalam penetasan telur...



  1. Telur yang ditetaskan mestilah telur yang fertile. Telur fertile adalah telur yang dihasilkan dengan pembuahan dari induk jantan. Jadi bukan sembarang telur yang dapat anda tetaskan, apalagi telur yang dibeli dari pasar, tanpa kejelasan umur telur dan fertile atau tidaknya telur tersebut.

  2. Bersihkan telur yang terlalu kotor dengan kertas pasir yang halus dan tidak merosakkan  lapisan luar yang berfungsi sebagai pelindung telur.

  3. Simpan telur di tempat yang tidak terlalu panas dan tidak terlalu dingin. Selama dalam proses penyimpanan, sebaiknya telur digolek2kan  minimum 2 kali sehari, agar urat telur tidak putus dan kuning telur tidak melekat pada kulit telur. Tempoh penyimpanan sebelum telur dimasukkan ke dalam incubator adalah 1 minggu, karana telur yang ditetaskan paling baik berusia di bawah 1 minggu setelah telur tersebut dikeluarkan dari induknya. Jika lebih dari seminggu telur tersebut akan berkurang daya tetasnya atau akan menetas dalam keadaan cacat.

  4. Simpan telur pada posisi bahagian ujung tumpul di atas atau ujung yang lebih kecil menghadap kebawah.

  5. Jangan menggoncang telur yang akan ditetaskan. Goncangan yang terlalu kuat akan merosakkan telur.

  6. Pilihlah mesin inkubator yang paling mudah pengoperasiannya, kurangkan sentuhan manusia dan mempunyai pandangan yang jelas mengenai suhu dan kelembaban yang diperlukan.

  7. Letakkan mesin incubator anda jauh dari pemanas gas, tempat berangin, tempat yang terkena sinar matahari secara langsung atau terlalu dingin.

  8. Mesin incubator mesti diset dengan suhu penetasan (98ºF - 102ºF). oleh sebab itu gunakan thermometer khusus untuk incubator.

  9. Kelembaban merupakan factor penting untuk proses penetasan. Tetapi kelembaban ini sering dilupakan dan tidak disedari oleh para penetas telur. Periksa kelembaban dalam incubator anda dengan menggunakan hygrometer.

  10. Jika anda masih menggunakan mesin incubator jenis manual atau mesin semi auto yang masih menggunakan tenaga manusia untuk memutar telur, putarlah telur minimum 2 kali sehari, tetapi yang paling baik adalah 5 kali sehari.

  11. Tandakan telur X dan O pada telur dengan menggunakan pensil, jangan gunakan marker pen atau pen dakwat basah.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

(c)2009 .. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger

Related Posts with Thumbnails