ibu ngan kete kesangan ibu...hehe..berangan |
beberapa minggu lepas ade bunyi2 cam burung bila tekan minyak...tanya atuk, atuk cakap belting longgar...kene g bengkel & ketatkan....pastu ibu & ayah bawak pegi bengkel, orang kedai tu try ketatkan...pastu die kate belting ni dah keras takut lame2 nanti die retak lak & abis rosak kete....cuak gak ibu tapi pikir2 fulus time tu xde lagi...nanti lah baru datang tukar belting lak...pastu ayah cadangkan guna duit emergency untuk tukar belting tu...ibu & ayah memang setiap bulan ade simpan duit asing untuk emergency...mane tau kan tetibe nak guna duit...ok lah....arini ingat nak pegi bengkel pegi tukar belting tu....
dah ade kete ni banyak yang kene tau pasal nak jage die...dulu sebelum kawin dulu, ibu tau bawak je...ape2 hal nanti atuk yang uruskan..hahaha...skang ni dah kawin, kene tau jugak lah cikit2...tapi xpe, ayah terer gak pasal bete ni..hehe..xtau ape2 nanti tanye je kat ayah...hehe...
kalau kita jaga kereta kita, kereta kita pula akan jaga kita...kat bawah ni ade tips-tips asas dalam penjagaan kereta dan jika kita
mengamalkannya Insya-Allah kurang lah sesi lawatan kereta kita ke
bengkel...hehe...
a) bateri |
kebanyakan bateri kereta sekarang adalah jenis bateri kering dan tidak
memerlukan penyelenggaran... salah satu petanda bateri kereta kita perlu
ditukar adalah apabila terdapat masalah ketika menghidupkan enjin...
b) tayar
sebiji tayar yang dipam 35 PSI akan kehilangan 1 PSI sebulan...oleh itu, pastikan anda memeriksa tekanan tayar kereta anda...tekanan
yang sesuai untuk tayar kereta boleh dilhat di pintu sebelah pemandu...di sisi pintu kereta...tayar spare tu jangan lupa juga cek ye...
seterusnya, periksa tayar anda setiap 10,000 KM supaya tiada
kehausan yang tidak rata pada tayar...jika tayar haus, tukar tayar
tersebut dan buat alignment jika kereta menyusur ke kiri atau kanan
semasa memandu pada jalan yang lurus...
c) minyak enjin
memeriksa dan menukar minyak enjin merupakan perkara yang
sangat penting untuk memastikan enjin berfungsi pada tahap yang terbaik
dan efisien...kebiasaannya, minyak enjin perlu ditukar setiap 5,000 KM
atau pun 3 hingga 6 bulan...
periksa paras minyak enjin dan pastikan ia mencukupi...isi jika kurang pada parasnya...jangan isi sehingga terlebih kerana ia boleh merosakkan enjin...
d) minyak transmisi
nak tau lebih lanjut...click read more kat bawah ni...hehe...
coolent enjin perlu ditukar setiap 50,000KM...namun formula coolant yang
lebih baru boleh bertahan sehingga 80,000 KM...kesilapan utama
kebanyakan pemandu adalah mengisi air di dalam sistem penyejuk enjin...perkara ini sangat dilarang kerana air biasa mempunyai takat didih yang
rendah selain mempercapatkan proses pengaratan...
f) minyak power stering
minyak power stering perlu ditukar setiap 3 tahun atau pun setiap 80,000 KM...
g) brek dan minyak brek
pastikan paras minyak brek berada pada paras yang cukup...penukaran pad brek bergantung kepada cara anda membawa kereta...antara
petanda brek kereta anda mempunyai masalah adalah bunyi bising atau
getaran semasa anda menekan brek ketika memandu...
h) air filter
cadangan penukaran air filter adalah pada setiap 20,000 KM
hingga 25,000KM...air filter yang bersih dapat menjimatkan minyak dan
mengurangkan pengeluaran gas berbahaya...
pesanan: semua cadangan yang diberikan adalah secara umum dan bergantung kepada pengeluar kereta dan kualiti komponen yang ditukar
banyak yang kite perlu tau pasal kete ni...baik pegi bengkel awal2 kalau rase ade yang tak kena dengan kete kita...kalau tunggu2, lame2 makin besar lah masalah pade kete tu & makin bocorlah poket anda tengok duit yang keluar nanti..hehehe...
kete mini cooper ibu ni pun ade benda nak kene tukar lagi...nanti dah gaji kene tukar jugak lah...en nazri, boleh tak bagi bonus bulan ni...bulan ni leen kene guna duit banyak lah...hehe...konon2 en nazri bace blog ni lah...hehe...
tu je....sekian...babai...
sumber : gempak
0 ulasan:
Catat Ulasan